Yusoff's FotoPage

By: Yusoff Yaacob

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  10  11  12  13  14  15  16  17  18  [19]  20  21  22  23  24  >  >>]    [Archive]
Monday, 22-Oct-2007 00:47 Email | Share | | Bookmark
Kota Bharu lagi

 
 
 
View all 12 photos...
Raya lepas aku balik kampung kat Pasir Puteh. Lps tu pegi jalan-jalan ke Kota Bharu sambil shopping sikit.


Kelantan Trade Centre is taking it shape.


Istana Jahar. Dah ubah suai jadi muzium.


Istana Balai Besar. Tak tau kenapa pintu dia terbuka. Orang ramai boleh masuk kot. Tapi aku tak berani masuk. Aku suruh bini aku dan anak aku posing depan pintu je.


Taman kat belakang Bazar Buluh Kubu. Sebagai perbandingan, kain kat situ lebih mahal dr kat Pasar Siti Khadijah. Berdasarkan pengalaman je, tak ada kajian mendalam.


Air pancut dalam kawasan kampung kraftangan.


Kampung kraftangan.


Pintu gerbang Kota Sultan Ismail.


Pelangi Mall hampir siap. Tak sabar nak shopping.


Gerai depan Masjid Muhammadi.


Royal Guest House. Nama baru bagi Hotel Safar Inn. Tak lama sebelum tukar nama keadaan hotel ini sungguh menyedihkan. Tak padan dengan harga. Sekarang dah ok kot. Belum sempat menginap lagi kat sini.


Masjid Muhammadi. Dulu Tok Guru Nik Aziz buat kuliah pagi jumaat kat sini, dalam tahun 60an dan 70an dulu. Selepas Pas kalah dalam PRU 1978 beliau diusir, dan berpindah ke Dewan Zulkifli di Bangunan Pas Kelantan, atas Jaafar Rawas, depan Hotel Ansr Garden. Sekarang ni kuliah tu dah jadi acara tetap mingguan MPKB BRI. Tapi tempat dah diubah ke ke depan Hotel Ansar. Siap pasang khemah lagi. Tok Guru pun dah tak larat nak panjat tangga bangunan Pas tu. Dah uzur. Kuliah pun kerap diganti orang lain. Kalau Umno menang balik di Kelantan jangan harap la nak dengar kuliah agama macam tu lagi. Yang ada konsert2 hiburan yang melalaikan. So, orang Kelantan, pikir-pikir la.


Monday, 8-Oct-2007 02:50 Email | Share | | Bookmark
Satu hari satu malam di Kota Bharu

 
 
 
View all 16 photos...

KB Mall. The biggest shopping complex in town. More and bigger to come. Giant, Tesco, Pelangi Mall, Intan Plaza, KB Trade Centre, Kelantan Trade Centre...


The dirty side of KB. Kalau nak banding dengan 5-10 tahun dulu KB memang makin bersih. Tapi ada tempat yang tak pernah bersih, kotor dulu, kini dan selamanya. Yang ni salah satu. Dekat benar dengan Medan Selera Buluh Kubu (Pasar Malam Parit Dalam dulu). Tikus besar giler kat sini. Kucing pun takut. Aku pun takut!


Medan Selera Buluh Kubu. Asalnya Pasar Malam Parit Dalam. Tapak asalnya sebelah stesen bas, depan The Store and Pasar Besar Siti Khadijah. Tapi tempat tu sekarang dibangunkan dengan KB Trade Centre. Giant akan buka kat situ. So, MPKB pindahkan ke belakang Pantai Timur, bukan betul-betul belakang. Belakang, belah kiri. Sebelah pagar tembok Maahad Muhammadi Perempuan.


Sate perut ayam. Hanya ada di Kota Bharu.


Kuih-muih. Kalau ada kencing manis jangan makan. Jangan cari pasal.


Satar. Sedap giler. Lebih sedap dari satar Terengganu lagi.


Jalan Kebun Sultan. Kawasan perniagaan yang aktif.


Hospital Pakar Perdana. Hospital orang kaya. Ada orang kata Kelantan miskin. Habis tu hospital ni sapa yang dok. Takkan orang Terengganu kot. Piiirraaah...anak syarikat kerajaan Terengganu sendiri pun pegi bukak hospital kat Kuantan. Apasal tak buka kat Terengganu? Korang pikir la sendiri.



Dari bumbung KB Mall. Kelantan Trade Centre is taking its shape.



Dekat bulatan jam. Aku tak pasti sama ada jam tu masih ada ke dah pupus. Yang pasti jam digital memang ada kat situ.



Aku pun tak tau apa nama jalan ni. Dari stadium ke wisma Abrar International di jalan kebun sultan. Apa kabar pengasas Abrar International? Kesian...Inilah salah satu kejahatan Dr. Mahathir yang aku tak boleh maafkan. Jatuh satu lagi korporat melayu islam. Orang Kelantan lak tu. Itu yang aku hot sangat tu.


Restoran yang sangat ekslusif. Harga pun ekslusif juga. Kat Wakaf Che Yeh. Dekat simpang empat ke jalan Pasir Mas baru (jalan Brahim Ali).


Wisma Norma Nawi. Itu la hebatnya wanita Kelantan. Boleh miliki bangunan dalam bandar besar. kecik pun takpe..besar pun kalau bangsa lain punya wat pe. Orang melayu jadi tukang sapu je.


Thursday, 4-Oct-2007 00:57 Email | Share | | Bookmark
Emas Dinar Kelantan

 
 
 
View all 7 photos...
Kerajaan Kelantan telah mengeluarkan Emas Dinar Kelantan sebagai instrumen simpanan kepada rakyatnya. Emas dan perak (dirham) adalah matawang yang diiktiraf oleh Islam. Ulama mengharuskan penggunaan wang kertas sebagai cover kepada dinar shj, yakni kalau kita bawa emas susah nak simpan dlm poket. So, wang kertas mewakili nilai sebenar dinar emas yang terdapat di simpan di Central Bank. Kaedah ini diguna pakai di Arab Saudi. Sebab tu matawang Riyal Saudi tak pernah jatuh tak pernah naik. Sama je dari dulu. Sebab 100% bersandarkan emas.
Emas adalah matawang yang paling stabil walaupun ada sedikit turun naik kadang-kadang. Dinar mempunyai nilai intrinsik. Matawang lain kat dunia hari ni hanya berdasarkan nilai yang ditulis di atasnya. Ambik Dolar US sbg. contoh. Apa beza antara not satu dolar dgn not seratus dolar. Bezanya dua biji kosong je. Yang lain sama.
So, korang simpan la emas banyak2. Jangan simpan duit kertas. Kerja bodoh. Tapi, jangan lupa, cukup 20 dinar kena cabut setengah dinar sbg zakat. Satu dinar = 4.25g. 20 dinar = 85g. Sapa ada duit kertas yang sama nilai dengan 85g emas kena keluarkan 1/40 sbg zakat.
Aku baru ada satu dinar. Insyaallah ada duit aku beli lagi.




KOTA BHARU, 6 Sept – Penggunaan Emas Dinar Kelantan sebagai langkah
permulaan bagi memperkenalkan semula dinar dan dirham dalam sistem
ekonomi di negeri ini akan dilancarkan 20 September ini.
Pelancaran itu akan disempurnakan Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik
Abdul Aziz Nik Mat ini di perkarangan Hotel Ansar kira-kira jam 2.30
petang.

Sebelum itu pada sebelah paginya akan diadakan seminar Emas Dinar
Kelantan di Dewan Bunga Emas, Hotel Perdana.

Jurucakap penganjur berkata, pada hari tersebut juga Emas Dinar
Kelantan akan dikeluarkan dan dijual kepada orang ramai melalui
cawangan mini Ar-Rahn yang dimiliki Permodalan Kelantan Berhad (PKB).

Dinar emas boleh digunakan sebagai simpanan atau tabungan, mahar mas
kahwin, pembayaran zakat dan sebagainya.

Pada Mei lalu Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa menjelaskan
kerajaan Kelantan bercadang menggunakan nilaian dinar emas bagi
kemudahan rakyat menyimpannya.

Nilaian dinar tidak akan susut berbanding mata wang biasa yang
sentiasa berdepan dengan spekulasi antarabangsa. Kelantan akan
menjadi negeri pertama di negara ini menggunakan dinar dan
dirham.




KOTA BAHARU, 1 Dis - Emas Dinar Kelantan yang dilancarkan sejak 20
Sept lepas sehingga kini telah mencatatkan penjualan hampir RM1 juta,
yang menurut kerajaan negeri merupakan satu keadaan yang sangat
memberangsangkan.

Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi,
Kewangan dan Pembangunan Masyarakat Negeri, Datuk Husam Musa berkata
dengan jualan sebanyak itu, sekali gus menolak tanggapan serong
terhadap dinar yang diperkenalkan itu.

"Kita berasa gembira kerana sudah menjual lebih sembilan kilogram
emas yang bernilai lebih RM900,000, dan ini satu perkembangan yang
sangat baik," katanya kepada pemberita selepas majlis akad nikah
pasangan pengantin yang menggunakan emas dinar itu sebagai mas
kahwin, di Kampung Belukar, Pendek di sini, hari ini.

Pasangan Nurul Jalal Abdul Wahaib Mujahid dan Shuhaida Hanim Mohamed
Sunahe yang diijabkabulkan oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Nik
Abdul Aziz Nik Mat, ialah pasangan pengantin pertama di Kelantan yang
menggunakan dinar emas sebagai mas kahwin.

Nurul Jalal, 26, seorang guru agama menyerahkan 15 keping emas dinar
yang berharga lebih RM5,000 kepada pasangannya yang juga berusia 26,
seorang pelajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Pasangan pengantin itu turut dihadiahkan suku dinar yang bernilai
kira-kira RM80, oleh kerajaan negeri yang sebelum ini mengumumkan
akan memberikan hadiah itu kepada 10 pasangan pengantin pertama yang
menggunakan dinar berkenaan.

Husam juga berkata kerajaan negeri akan mengadakan seminar kebangsaan
di Kuala Lumpur tahun depan, khusus untuk membincangkan isu emas
dinar itu.

"Tahun depan juga sempena sambutan Keputeraan Sultan Kelantan,
kerajaan negeri akan mengeluarkan emas dinar khas iaitu dua dinar,"
katanya.

Dinar emas yang dijual kepada umum kini dalam tiga timbangan iaitu
seberat 1.06 gram (suku dinar), 2.12 gram (setengah dinar) dan 4.25
gram (satu dinar) dengan ketulenan emas sebanyak 91.7 peratus yang
dijual mengikut harga emas semasa.

Sementara itu, Nurul Jalal ketika ditemui gembira kerana hasratnya
mahu menggunakan dinar itu untuk perkahwinannya tertunai.

"Ini untuk mengembalikan kegemilangan Islam dan merealisasikan hasrat
kerajaan negeri dan saya rasa sangat gembira hari ini," katanya.

Dinar emas itu diedarkan oleh Permodalan Kelantan Berhad yang boleh
didapati di 10 rangkaian pajak gadai Islam ar-Rahn di Kelantan.

Kerajaan negeri menggalakkan penggunaan dinar itu sebagai simpanan,
mas kahwin, bayaran zakat dan hadiah.






Tempoh setahun nilaian satu Dinar Emas Kelantan bertambah RM43
The future MB of Kelantan

Sejak Emas Dinar Kelantan dilancarkan setahun lalu, kini nilaian bagi satu Dinar (RM322) meningkat
kepada RM365 yakni berlaku pertambahan sebanyak RM43.
"Cuba bayangkan sekiranya kita mempunyai lima Dinar atau lebih, berapa jumlahnya sekarang, jadi yang tak beli dulu tu rugi la," kata anggota Exco kerajaan negeri, Dato' Husam Musa.

Menurutnya, berdasar kepada perkembangan semasa harga emas semakin tinggi terutamanya sejak tujuh tahun kebelakangan ini.

Kata beliau penyimpan Emas Dinar berpotensi tinggi untuk mendapat keuntungan yang lebih besar sekiranya mereka menyimpan untuk jangka masa panjang.

"Adalah dijangka harga minyak dan gas akan mengalami kenaikan yang tinggi hingga mengundang kelembapan ekonomi dunia. Dan akibat kelembapan ekonomi itu nilai ringgit dan mata wang Amerika akan merosot.

"Untuk itu, sekarang adalah peluang terbaik orang ramai menyimpan simpanan melalui pembelian Emas Dinar. Saya mengeluarkan tabungan dari Tabung Haji untuk membeli Emas Dinar," ujarnya selepas penyampaian bantuan komputer, cek dan mesin photostat kepada Persatuan Orang Kurang Upaya, di pejabatnya hari ini.

Kerajaan negeri melancarkan Emas Dinar Kelantan pada 22 September tahun lalu dalam tiga bentuk iaitu Satu Dinar (RM332.25) setengah Dinar (RM176.76) dan suku Dinar (RM99.38). Sejak dilancarkan, Emas Dinar sering digunakan orang ramai sebagai emas kahwin dan simpanan nilai.

Emas Dinar Kelantan dikendalikan Permodalan Kelantan Bhd (PKB), anak syarikat milik Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan. PKB memasarkan Emas Dinar melalui kedai-kedai Ar Rahn miliknya yang terdapat di seluruh Kelantan.

Husam juga berkata, Kerajaan Kelantan akan menambahkan nilaian emas bagi sekeping dinar kepada lima Dinar tidak lama lagi.

"Memandangkan Emas Dinar mendapat sambutan yang menggalakkan daripada pelbagai pihak kerajaan negeri bercadang untuk menambah nilaiannya kepada lima Dinar untuk sekeping. Manakala nilaian sedia tetap dikekalkan.

"Kita sedang dalam proses ke arah itu bagi memudahkan pemiliknya menyimpan untuk jangka masa panjang," ujarnya.

Husam juga berkata, sebanyak RM100,000 yang dikutip sempena pelancaran Emas Dinar Keputeraan baru-baru ini, dan ia akan diserahkan kepada Sultan Kelantan tidak lama lagi.

Katanya, sumbangan berkenaan akan diberikan kepada anak-anak yatim pada satu majlis yang bakal diadakan di Machang sebelum Aidilfitri ini.


Wednesday, 3-Oct-2007 02:23 Email | Share | | Bookmark
Sulaiman ke kebun.

 
 
 
View all 12 photos...
Sulaiman suka sangat sangat kalau pegi kebun tokwan dia. Tengok la aksi-aksinya masa kat kebun. Jenuh nak jaganya


Dalam kereta sebelum bertolak.


Baru nak start makan. Sulaiman pun mula la nak mengacau.


Merangkak nak ambik makanan maklong dia.


Maklong! Bagi bihun sikit...


Maklong ni, Sulaiman tengah lapar, dia sibuk nak posing.


Nek, bagi la Sulaiman sikit...


Haaah! Ayah tengah wat pe tu? Be carefull!


Laaa...ayah panjat pokok rambutan rupanya. Marvelous! Ayah memang pandai memanjat. Kalau Sulaiman, Sulaiman tebang je pokok tu. Lagi senang.


Bersama tok wan. Kaki tok wan dah tinggal sebelah. Kencing manis punya pasal. Take your lesson please. Do not consume too much sugar.


Bergaya dengan Mercedes tok wan bersama mama.


Ayah cakap Sulaiman dah tak seputih dulu semenjak bertukar susu dari Novalac ke Lactogen. So, kena la pakai payung supaya tak makin hitam. Susu Novalac tu mahal. RM36 per 800g. Lactogen RM40 je per 2kg. Kesian ayah. Nak beli susu adik Anas lagi. Adik Anas pun minum susu Lactogen. Semua orang cakap adik Anas lagi putih. Hidung dia pun mancung macam hidung ayah. Nenek je yang cakap Sulaiman lagi putih. I love nenek.


Wednesday, 3-Oct-2007 01:57 Email | Share | | Bookmark
Muhammad Anas Majdi (the latest)

 
 
 
View all 5 photos...
Comel tak anak aku?
For the time being, anas is living with his grandma in Kelantan because his mom has to attend her class in UIAM. Insyaallah after this coming Raya, he'll be back in Ipoh to be with annoying big brother, Sulaiman.











[<<  <  10  11  12  13  14  15  16  17  18  [19]  20  21  22  23  24  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net