Yusoff's FotoPage

By: Yusoff Yaacob

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  4  5  6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  16  17  18  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 12-Nov-2008 07:16 Email | Share | | Bookmark
KELANTAN'S HOTEL

 
 
 
View all 12 photos...
HOTEL GRAND RIVERVIEW

Location:
- Situated just beside the majestic Kelantan River.
- Centrally located in the heart of prime Commercial Centre of Kota Bharu.
- 3 minutes walking distance to Kelantan Cultural zone and Shopping area.
- 20 minutes from Sultan Ismail Petra Airport and 25 minutes from Wakaf Baru Railway station

Accommodations:
Deluxe King and twin guestrooms including 6 Deluxe suite, 13 Premier Suite and 1 Executive Suite.

Outlets:
- Riviera Cafe for Continental & local food
- Seasons Restaurant for Chinese Food
- Songket Lounge
- Pool Terrace

Telephone :
609-7439988

Fax :
609-7438838

Postal Address :
Jalan Post Office Lama,
15000 Kota Bharu,
Kelantan.

E-mail Address :
resv@grh.com.my




Depan hotel waktu malam.


Lobi, tangga naik ke tingkat atas.


Kafe / restoran


Bilik penginapan. Kalau takde RM300 dalam poket jangan cuba.


Swimming pool. Kalau tak puas mandi kat sini terjun je dalam Sungai Kelantan kat sebelah tu.


Monday, 10-Nov-2008 08:06 Email | Share | | Bookmark
Airport

 
Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra

The Sultan Ismail Petra Airport began its operations in September 2002. Today, its new 12,000 sq. metres airport terminal is equipped with various services and facilities, including three aircraft stands and three aerobridges, to cater to the increasing inflow of tourists to Kelantan.

In early 2008, the Malaysian Government approved plans to upgrade the Sultan Mahmud Airport into an international airport. Improvements will include runway extension and upgrade of the airport s terminal.

Traffic Passengers Cargo handled Cargo handled (KG) Aircraft movements
(metric tonnes)
2003 589,950 315 694 7,520
2004 639,871 235 518 8,888
2005 635,397 168 370 8,765
2006 678,306 210 462 10,368
2007 759,316 163 163,433 58,996


Malaysia Airport Berhad,
Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra,
16100 Kota Bharu,
MALAYSIA.
Tel: +60 (0) 9 773 7400
Fax: +60 (0) 9 773 2852

Source: http://www.malaysiaairports.com.my/index.php?ch=38&pg=157&ac=1037


Lapangan Terbang Sultan Mahmud

The Sultan Mahmud Airport is located 15km from Kuala Terengganu town and handles more than 500,000 passengers annually.

In early 2008, the Malaysian Government approved plans to upgrade the Sultan Mahmud Airport into an international airport. Improvements will include runway extension and upgrade of the airport s terminal.

Traffic Passengers Cargo handled Cargo handled (KG) Aircraft movements
(metric tonnes)
2003 394,240 160 - 5,508
2004 435,620 124 - 5,834
2005 419,475 94 - 5,622
2006 398,252 70 69,668 3,792
2007 430,800 47 47,127 8,781

Lapangan Terbang Sultan Mahmud,
21300 Kuala Terengganu,
MALAYSIA.
Tel: +60 (0) 9 667 3666
Fax: +60 (0) 9 666 3084

Source: http://www.malaysiaairports.com.my/index.php?ch=38&pg=157&ac=1038



Tuesday, 14-Oct-2008 03:17 Email | Share | | Bookmark
BAZAR RAMADHAN PASIR PUTEH

 
 
 
View all 8 photos...
Sedapnya makanan kat negeri aku!

Aku dah pergi ke bazar ramadhan di banyak negeri terutamanya Perak, KL, dan Selangor. Kadang2 satu jam aku pusing, last-last beli satu jenis kuih atau lauk je. Bukan takde duit, tapi tak menarik selera aku. Tapi bila aku pergi bazar ramadhan Pasir Puteh baru-baru ni..fuh..tak cukup duit nak beli. Semua sedap....aaarrrrggghhh...Bila la aku boleh balik menetap di negeri kesayangan aku ni.

Lokasi: Depan Masjid Ibrahimi (Masjid Daerah), tapak bandar baru PP.


Ayam percik, ikan percik, sup gear box, solok lada, ayam kerutuk, ayam kampung goreng dll....fuh. Menggoda.

Note: Ayam percik yang dijual disini dibakar sepenuhnya dari awal bukan seperti yang dijual di Perak (oleh orang Kelantan juga) yang direbus dahulu supaya empuk. Kemudian dibakar beberapa minit bersama kuahnya sebagai syarat. Orang Perak boleh la depa tipu, tapi orang Kelantan totok macam aku mintak maaf la...tengok pun dah boleh detect asli ke ciplak.


Dalca (tak sama dengan dalca kat Perak), perut (air asam bukan kerabu), kari terung..macam2 adaaa...


Belda, buah mulo, kosu, seri kaya...check out your sugar level in your blood before you consume these foods.

Translation: Belda = agar-agar, buah mulo (buah melaka, onde2).


Lagi kuih2 yang manis. Kat Kelantan ramai orang kencing manis.


Murtabak..aahh..dah biasa. Kat Perak pun berlambak. Tapi tengok la saiznya. Harganya? RM1 je. Don't believe it? Believe it now. (Tiru Superman dalam Ripley's Believe It or Not)


Ayam golek. Kat mana2 pun ada. Tapi kat sini murah seringgit berbanding Ipoh.


Sunday, 12-Oct-2008 09:09 Email | Share | | Bookmark
KB AFTER RAYA

 
 
 
View all 9 photos...
Pergi KB sebelum balik Ipoh

Sudah jadi kebiasaan aku pergi Kota Bharu sebelum balik Ipoh. Dari KB ke Rantau Panjang, ke Jeli ke Ipoh.


Kota Sri Mutiara. The Tallest Building in Kota Bharu for the time being. Mungkin gelaran tersebut akan terlepas kepada bangunan lain sedikit masa lagi.



Dua gambar di atas ialah Jambatan Sultan Yahya Petra (lama). Di sebelahnya sepatutnya di bina jambatan kedua. Selepas hampir setahun pecah tanah oleh the retiring PM satu tiang pun belum dipacak. Tanah yang ditambak tu bukan dibuat oleh kontraktor yang bina jambatan tu (Redland Sdn. Bhd.), tapi oleh orang lain yang dapat kontrak majukan KB Waterfront City. So, aku tak tau apa sebenarnya yang telah dibuat oleh syarikat kroni UMNO ni selepas setahun. Tauke dah kalah dalam pilihanraya umum lalu di Tanah Merah (Redland). Padan muka!

Pada masa sama pembangunan di kawasan itu (sekitar Tesco) sedang rancak sekali sebab yang buatnya bukan syarikat kroni UMNO.


Tesco. Lain kali aku akan ambik gambar sekitar Tesco yang sedang rancak membangun berbanding Jambatan Sultan Yahya II oleh UMNO. Hari tu bateri nak habis, tak sempat nak ambik. Malam sebelum tu lupa nak cas.


Wednesday, 8-Oct-2008 09:15 Email | Share | | Bookmark
MASJID JUBLI PERAK

 
 
 
View all 10 photos...
Masjid Tiga Budaya

erletak di Rantau Panjang, Kelantan. Idea Tok Guru MB Nik Aziz. Belum siap tapi dah ramai teruja nak solat di sini termasuklah aku. So, pada 4 Syawwal/ Oktober lepas aku sempat singgah on the way balik Ipoh untuk solat zuhur dan asar jama'.

Masih banyak yang belum siap. Tandas, bilik air dll. Nasib baik tempat wuduk boleh digunakan walaupun tak siap. Pada bulan ramadan lepas, Tok Guru ada pergi solat terawih kat sini berimamkan seorang imam dari China. Pihak pengurusan ada menyediakan beberapa tikar lama untuk orang yang teruja sangat nak solat.

Dikenali dengan masjid 3 budaya kerana mengandungi unsur-unsur budaya melayu, cina dan india. Tapi apa yang aku nampak budaya cina lebih dominan. Seorang pengunjung kanak2 bertanyakan kepada nenenknya, “ ni masjid orang cina ke?”.



Pandangan dari hadapan


Menara. Aku pun heran, atas dah siap, tapi tapaknya belum siap. Macamana diorang buat hah?


Pintu masuk utama


Pintu masuk utama dari sisi. Jelas kecinaannya.


Mihrab. Bahagian depan (dalam). Tempat imam.


Bahagian atas (dalam). Interior designnya sangat cantik.


Koridor, bahagian luar tepi dewan solat.


Tandas. Aku pun tak tahu lelaki punya ke pompuan. Moga2 kebersihannya sentiasa terjaga nanti. (Orang Kelantan ada masalah jaga tandas. Tandas masjid pun kotor!)


Aiiikkk....dia ni pun nak solat jugak ke?!..Mudah-mudahan solatnya diterima dan boleh mencegahnya daripada perbuatan keji dan mungkar...Amin..


[<<  <  4  5  6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  16  17  18  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net